GENOMINEERDEN 2021

De shortlist voor The Next! 2021 bestaat uit:
– Abroad van Kimberley Agyarko
– De vis in de oceaan van Giovanni Brand

– TUPAC van DIEHELEDING
We stellen de genomineerden graag aan je voor.

ABROAD – KIMBERLEY AGYARKO

Kimberley Agyarko is een jonge theatermaker die door middel van haar werk lastige onderwerpen bespreekbaar wil maken en daarvoor de dialoog aangaat met het publiek. Haar nieuwe voorstelling Abroad is een solovoorstelling over migratie en Afrikaanse migranten en is geïnspireerd op haar persoonlijke leven. In haar voorstel schrijft ze “Ik weet als jonge Ghanese migrant, die toen ze 10 was naar Nederland is gekomen, heel goed hoe het is om migrant te zijn in een witte cultuur. Ik heb op jonge leeftijd moeten leren aanpassen en integreren.”

Foto: Les Adu
Foto: Prince Gyasi

Als onderzoek voor haar voorstelling gaat ze, net als haar hoofdpersonage Abena, terug naar Ghana om te ervaren in hoeverre ze zich nog verbonden voelt met haar geboorteland. Daarnaast neemt Kimberley de niet vertelde verhalen, zoals ze die zelf noemt, mee in haar voorstelling. De verhalen van haar vaders generatie. De migranten die vanaf de jaren 80 naar Nederland kwamen en helemaal opnieuw moesten beginnen. Velen van hen zonder documenten en levend in angst en illegale duisternis. Ze wil hen niet alleen een stem geven maar ook voor hen spelen.  Zelf zegt ze daarover; “Het is voor mij een droom om de migrantenouderen naar het theater te krijgen en te kunnen raken met herkenning en ontroering. “

DE VIS IN DE OCEAAN – GIOVANNI BRAND
De Vis in de oceaan is een ode aan alle vormen van laaggeletterdheid. Een ode aan de boodschap die achter de woorden zit.

Giovanni neemt ons in zijn plan mee naar zijn familie in Schiedam. Zijn familie is Roma en woont op een woonwagenkamp waar ook nog mensen wonen die analfabeet zijn. Dit wordt binnen de eigen gemeenschap niet als een probleem gezien maar wel door de maatschappij buiten het kamp. Die maatschappij is gebouwd op taal en wie daar niet aan mee kan doen wordt niet gehoord en aan de rand van de samenleving geplaatst en genegeerd.

Foto: Paul Rondags

Giovanni wil de verhalen vertellen van mensen die zelf niet de woorden hebben om dit te doen. Deze verhalen komen onder andere van zijn familieleden in het woonwagenkamp maar ook van daarbuiten, van mensen met dyslexie tot jongeren die altijd als tolk voor hun ouders op moeten treden. Het schrijfproces dat daarop volgt, waarin Giovanni op zoek gaat naar de taal van zijn jongere zelf, is bijzonder. Zijn doel is om het theaterpubliek uit te dagen taal op een andere manier te bekijken met de hoop dat zij na afloop snappen hoe het is om in een wereld te leven die in eerste instantie niet gemaakt is voor laaggeletterde mensen.

Videostill ‘Zigeunerkind met traan’ door Michelle Potters

TUPAC – DIEHELEDING
DIEHELEDING is een hiphop-theatercollectief dat bestaat uit verschillende makers, waarvan 5 acteurs en 1 regisseur. Ze maken muziektheater waarbij alles (tekst, muziek en vormgeving) door de leden uit het collectief gezamenlijk wordt gemaakt, en waarbij rap de voornaamste vorm is. Naast dialogen schrijven ze rapteksten, produceren ze muziek en zijn ze altijd op zoek naar een nieuwe theatervorm waarbij ze specifiek onderzoeken wat er gebeurt als de kunstvormen theater en hiphop gecombineerd worden.

Foto: Lucas van der Rhee

In het project waarvoor ze meedingen naar The Next! buigt DIEHELEDING  zich over het werk en leven van de wereldberoemde rapper Tupac Shakur. Hiphop-icoon Tupac, in 1996 doodgeschoten, kende een grillige levensloop. Hij transformeerde van gevoelige, poëzie-schrijvende tiener in een rapper met snoeiharde teksten vol van haat en geweld.

DIEHELEDING gebruikt dit levenspad van Tupac om een voorstelling te maken over de radicalisering van een kunstenaar en zoeken daarbij hun eigen radicaliteit op. Hoe ver moet je gaan om je boodschap over te brengen?

Foto: Derk Stenvers