Jörgen Tjon A Fong

‘Net als met onze theatervoorstellingen wil ik met deze tentoonstelling mensen laten nadenken over de identiteit van Nederland en haar bevolking. Zwarte mensen hebben ook hun roots in Amsterdam. Het straatbeeld van Amsterdam is al eeuwen gekleurd, zei Jörgen Tjon A Fong bij de opening van de tentoonstelling Het Gezicht van Amsterdam (2018), waarvoor hij als curator gevraagd was door OSCAM en Amsterdams Museum.

Het was zijn eerste expositie, maar als regisseur en oprichter van de theatergroep Urban Myth produceert Tjon A Fong al ruim 15 jaar maatschappelijk betrokken (muziektheater)voorstellingen, talkshows en speciale programma’s, met als uitvalsbasis de Amsterdamse schouwburg (Internationaal Theater Amsterdam). Naast het maken en produceren van theater, is hij ook veelvuldig moderator voor uiteenlopende evenementen en adviseur van Fonds Podiumkunsten.

Tijdens zijn theaterstudies merkte Tjon A Fong dat hij zich niet herkende in het theater dat in Nederland werd gemaakt. Het was door en voor witte 40-plussers. Hij behoort tot de jongere generatie die daar, vanuit hun eigen achtergrond en ervaringen, verandering in bracht.

Tjon A Fong, in het magazine van het Fonds voor Cultuurparticipatie:

“Toneel is bij mij eigenlijk altijd maatschappelijk geëngageerd – dat is wat mij motiveert. Het nagesprek in de foyer is even belangrijk als wat er op het podium gebeurt. Twee witte vrouwen in Enschede vertelden dat ze zich herkenden in het verhaal van Robert Williams. Let wel: een zwarte burgerrechtenactivist uit de jaren zestig in de VS. De elementen van strijd en frustratie kenden zij uit hun feministische verzet. Hoe verschillend je referentiekader ook is, er zijn universele thema’s. Dat wil ik laten zien.