De Amerikaanse sopraan Claron McFadden (1961) studeerde cum laude af aan de Eastman School of Music in Rochester, New York en woont sinds 1984 in Nederland. Ze is bekend om haar zeer divers repertoire – gaande van barok tot hedendaagse muziek – en werkte samen met dirigenten zoals Sir John Eliot Gardiner, Frans Brüggen en Sir Andrew Davies.
Ze zong belangrijke operarollen zoals de titelrol in Lulu in Glyndebourne, de rol van Zerbinetta in de Nederlandse Nationale Operaproductie Ariadne auf Naxos en de titelrol in Cavalli’s La Didone in de Scala met Fabio Biondi.

Ze staat bekend om haar unieke interpretatie van hedendaagse muziek en heeft vele wereldpremières op haar naam staan, inclusief werken van Sir Harrison Birtwistle, Jörg Widmann en Michel van der Aa. Ze werkt regelmatig met het Arditti Quartet en Klangforum Wien. Ze participeerde in verschillende projecten waarin diverse kunstvormen gecombineerd werden, zoals Pitié van Alain Platel en de dansfilm Symmetrie van Ruben van Leer, gefilmd in C.E.R.N.
Ze wordt vaak gevraagd door improviserende musici zoals Kris Defoort en Fabrizio Cassol en ze is een permanente lid van de David Kweksilber Big Band.
Claron McFadden in The Time of Our Singing gecomponeerd door Kris Defoort.
Ze is huisartieste bij Muziektheater Transparant en realiseerde verschillende multidisciplinaire projecten: Lilith (2012), Secrets (2015), Nachtschade: Aubergine (2017) en Façade: de laatste dagen van Mata Hari (2017).
Claron heeft meerder prijzen en onderscheidingen gekregen in haar carrière. In 2002 kreeg ze een Grammy nominatie en in 2007 ontving ze de Amsterdamprijs voor de Kunsten. Ze is sinds 2017 lid van de Koninklijke Nederlandse Academie van de Kunsten en haar TEDx talk in 2010 werd uitgekozen om op de prestigieuze TED.com website te staan. In 2020 Is ze benoemt tot Ridder in de Orde van Oranje-Nassau.
Haar project voor The Next! 2023: Chez Bricktop
Chez Bricktop wordt muziektheater in de vorm van een “live” radio-uitzending. Met de liederencyclusreeks ‘American Beauties’ willen sopraan Claron McFadden en pianiste Claire Chevallier Afro-Amerikaanse artiesten uitlichten die na de Eerste Wereldoorlog vanuit de VS naar Europa migreerden. Zo ook Ada Smith (1894 – 1984), beter bekend als Bricktop, die met haar beroemde nachtclub Chez Bricktop een ontmoetingsplaats vormde voor Franse artiesten en Afro-Amerikanen die tijdelijk of permanent in Parijs verbleven en konden ontsnappen aan het racisme waarmee ze in Amerika systematisch te maken kregen.
Je kunt Claron volgen via:
www.claronmcfadden.com
Facebook