Cheroney Pelupessy is danseres, choreografe, en theatermaker.

In de afgelopen jaren heeft Cheroney veel als uitvoerend danseres gewerkt, en op die manier veel geleerd over zowel het vak als over zichzelf als danseres. Een aantal voorbeelden hiervan zijn de voorstellingen R.I.O.T. onder leiding van Alida Dors en Past Present Zero onder leiding van Denden Karadeniz.
In 2019 maakte ze haar debuut als maker met haar eerste voorstelling Samsara en in 2022 ging haar multidisciplinair kunstproject ‘KETURUNAN’ in première. In dit project liet Cheroney haar vijf dansers aan de hand van familiefoto’s zijn of haar eigen verhaal kiezen en verbeelden. Zo ontstond een multidisciplinaire voorstelling over culturele identiteit, familie, saamhorigheid, nostalgie en over nooit vergeten waar je vandaan komt.
Nu voelt ze de behoefte om haar eigen verhaal te vertellen, in zoektocht naar gemeenschap, representatie, en bewustwording.
“Het is mijn missie om verhalen te vertellen. Menselijke verhalen die kwetsbaar, ongehoord, en herkenbaar zijn. Verhalen die soms een beetje schuren, met een uitnodiging tot zelfreflectie. Ik geloof dat wij allen multidimensionale personen zijn, en ik wens hierin de uiteenlopende lagen van ons bestaan te onderzoeken en benadrukken. Door ervaringen en vraagstukken uit mijn eigen leven en die van mijn omgeving te delen, verlang ik ernaar om verbinding te creëren en een nieuw perspectief teweeg te brengen bij de toeschouwer.”
Haar project voor The Next! 2023: Mama’ku
Mama’ku is een multidisciplinair kunstproject dat bestaat uit een documentaire en een dansvoorstelling. Tijdens het onderzoek gaat de maker samen met haar moeder op verkenning uit in Indonesië om hun band te verdiepen. De dansvoorstelling is een uitwisseling tussen traditionele Javaanse dans en hedendaagse Urban Contemporary.
Mama’ku is een ode aan moeders die bergen hebben moeten beklimmen om hun kinderen op te voeden. Moeders die hun vrijheid, land, cultuur, of ideologie hebben moeten neerleggen.
Volg Cheroney via:
Instagram | www.art-and.nl